1)مشارکت در تحقق سیاستها و برنامه های اقتصاد مقاومتی.
2)بهره گیری از ظرفیتهای اشتغال زایی در بخش باغبانی.
3)تقویت اقتصاد تولید و افزایش قدرت رقابت اقتصادی محصولات باغی کشور در بازارهای جهانی.
4)بهره گیری از قابلیتها و ظرفیتهای تولید محصولات باغی.
5)پیگیری اجرای برنامه های آموزشی-ترویجی.
6)استقرار نظام علمی تولید محصولات.
7)افزایش بهره وری از منابع و عوامل تولید و کاهش ضایعات.
8)همکاری در اصلاح و توسعه باغات.
9)توسعه صادرات محصولات باغی.
10)بهبودکیفیت وبسته بندی محصولات باغبانی باتاکید برارتقاء سطح سلامت وایمنی محصولات.
11)توسعه کشت ارگانیک محصولات باغی.
12)توسعه کشت و فرآوری گیاهان دارویی.
13)طرح مطالعات جامع باغبانی.
14)توسعه و ساماندهی گلخانه ها و احداث مجتمع های گلخانه ای
15)ملی شدن برند اتحادیه
16)تهیه نشریه تخصصی باغداران
17)مطالعه طرح نهالستان درختان میوه و زینتی و تصویب طرح جهت اجرا در گلخانه حصارگلی
18)ورود تکنولوژی های جدید به باغات کشور و اجرای آن توسط شرکت های تعاونی باغداران؛
19)ورود برنامه ریزی شده به بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی به صورت:
الف- خرید قطعی ب- مشارکت با کشاورزان ج- خرید امانی
20)پیگیری بیمه باغداران در جهت برقراری امنیت شغلی و در صورت امکان در دست گرفتن تولی این کار توسط شرکت ها
21)شروع و تقویت مبادلات بین شبکه ای
22)برپایی نمایشگاه های استانی و ملی و شرکت در نمایشگاه های بین المللی
23)راه اندازی یک کارخانه بسته بندی داروهای گیاهی
24)آموزش مستمر باغداران با هدف افزایش کمیت و بهبود کیفیت محصولات باغی تولیدی ایشان.
25)معرفی هرچه بیشتر اتحادیه و توانمندیهای آن در حمایت از اعضای خود، به سایر باغداران و افزایش تعداد باغداران تحت پوشش اتحادیه.
26)ورود به بازار خرید و فروش محصولات باغی با هدف کنترل قیمت، حذف واسطه و نهایتا افزایش سود باغدار.
27)راه اندازی واحدهای مکانیزاسیون باغی در استان های مختلف کشور.
سند چشم انداز پنج ساله اتحادیه تعاونی تخصصی باغداران کشور
اتحادیه باغداران در پنج سال آینده:
-
پنج درصد بازار داخلی و خارجی محصولات باغی کشور را در دست گرفته است.
-
دارای آزمایشگاههای کنترل کیفی و محصولات سالم و ارگانیک و همچنین سردخانه و سورتینگ و بسته بندی می باشد.
-
یک کارخانه تولید آب میوه با آخرین تکنولوژی روز راه اندازی نموده است.
-
یک کارخانه بسته بندی داروهای گیاهی را در تهران راه اندازی نموده است.
-
دارای چند مرکز تولید و توزیع نهال در کشور می باشد.
-
قسمتی ازتکنولوژی بخش باغی کشور را بر عهده داشته و به خوبی مدیریت می نماید.
-
کل کودهای شیمیایی،غیرشیمیایی و بخش عظیمی از کودهای ریزمغذی اتحادیه ها و شرکتهای عضو را توزیع می نماید.
-
به ازای هر شرکت تعاونی حداقل دارای یک باب فروشگاه مصرف می باشد.
-
دارای یک سایت جامع و فعال بوده که مشخصات کلیه اتحادیه ها و شرکتهای عضو و مدیران، کارکنان و اعضای آنها در آن درج شده و بخشی از مبادلات بین شبکه ای از این طریق انجام می گیرد.
-
کلیه اتحادیه های استانی عضو اتحادیه مرکزی بوده و جلسات مجامع اتحادیه بصورت منظم و پویا تشکیل می گردند.
-
در ساختمان اداری ملکی خود به فعالیت مشغول می باشد.
-
دارای یک برند معتبر و معروف در کشور می باشد.
بر اساس سند چشم انداز ما نیاز به اجرای برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داریم:
1-برنامه های کوتاه مدت (تا یک سال):
-
در اختیار گرفتن دو دستگاه انبار یکی جهت آزمایشگاه کنترل کیفی و محصولات سالم و ارگانیک و دیگری جهت سردخانه و سورتینگ و بسته بندی میوه، خشکبار و داروهای گیاهی
-
مطالعه طرح کارخانه تولید آب میوه و کنسانتره
-
اخذ حداقل 20 غرفه در میادین میوه و تره بار سطح شهر تهران جهت عرضه محصولات اعضا بویژه محصولات سالم و ارگانیک با همکاری سازمان مرکزی
-
تشکیل یک گروه بازاریابی و فعالیت در زمینه پخش میوه بسته بندی در سطح شهر تهران بر اساس طرج منطقه بندی
-
خرید و فروش حداقل5000تن میوه
-
خرید و فروش حد اقل 3000 تن کودهای شیمیایی،غیرشیمیایی و ریز مغذی
-
اخذ تسهیلات سرمایه در گردش حداقل به مبلغ 10 میلیارد ریال در صورت حمایت سازمان مرکزی
-
مشارکت با اتحادیه مرکزی تعاونی روستایی در خصوص بازاریابی و فروش محصولات کشت و صنعت های جیرفت و شهید رجایی دزفول در صورت پذیرش آن اتحادیه
-
راه اندازی سایت اینترنتی اتحادیه و درج مشخصات کامل اتحادیه ها و شرکتهای تابعه و مدیران، کارکنان و اعضای آنها
-
راه اندازی سامانه پیام کوتاه جهت ارتباط با مدیران، اعضا و سازمانهای مختلف و همچنین تبلیغات
-
تصویب و تکمیل چارت اتحادیه
-
برنامه های میان مدت (تا دو سال):
-
تصویب طرح های آزمایشگاه کنترل کیفی، سردخانه و کارخانه آب میوه و تخصیص اعتبار و آغاز عملیات اجرایی
-
مطالعه طرح نهالستان درختان میوه و زینتی و تصویب طرح جهت اجرا در استان البرز
-
ورود تکنولوژیهای جدید به باغات کشور و اجرای آن توسط شرکتهای تعاونی باغداران؛ به عنوان پایلوت: دستگاههای پنوماتیک هرس درختان میوه و دستگاه بالابر درختان خرما
-
ورود برنامه ریزی شده به بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی به صورت: الف- خرید قطعی ب- مشارکت با کشاورزان ج- خرید امانی
2-3-1- خرید قطعی: در این روش محصول باغدار در هنگام برداشت به صورت قطعی با قیمت روز از وی خریداری می شود.
2-3-2- خرید مشارکتی: در این روش محصول باغدار به نرخ روز قیمت گذاری شده و قسمتی از بهای آن بر اساس نیاز باغدار به وی پرداخت می شود و مابقی پس از نگهداری و ورود به موقع به بازار محاسبه و ارزش افزوده ایجاد شده به صورت 50-50 بین باغدار و شرکت تعاونی تقسیم می گردد.
2-3-3- خرید امانی: در این روش شرکت یا اتحادیه محصول باغدار را به صورت امانی دریافت و پس از فروش و کسر حق العمل، بهای آن را پرداخت می نمایند.
-
تخصیص سهمیه ارزاق عمومی به اعضای فعال شرکت تا 4 بار در سال به منظور تشویق سایر اعضاء و دلگرمی و امیدوار شدن اعضای فعال فعلی
-
آموزش مداوم و مستمر اعضا و تشویق اعضای نمونه با جوایزی از قبیل سفرهای زیارتی و ...
-
پیگیری بیمه باغداران در جهت برقراری امنیت شغلی و در صورت امکان در دست گرفتن تولی این کار توسط شرکتها
-
شروع و تقویت مبادلات بین شبکه ای
-
برپایی نمایشگاههای استانی و ملی و شرکت در نمایشگاههای بین المللی
-
راه اندازی یک کارخانه بسته بندی داروهای گیاهی
-
برنامه های بلند مدت (سه تا پنج سال):
-
بهره برداری از آزمایشگاه کنترل کیفی
-
بهره برداری از سردخانه
-
بهره برداری از کارخانه تولید آب میوه و کنسانتره
-
ملی شدن برند اتحادیه
-
بهره برداری از نهالستان
|